Medveten andning!

Publicerad den 25 October, 2019

Lördagen den 19 oktober berättade Anders Olsson, andningsinstruktör och skapare av metoden Medveten andning om vad man kan göra för att förbättra sin andning och sitt mående. En kort sammanfattning följer här.

 

  • Att andas är livsviktigt, men varken överandning eller underandning är bra. Med tanke på att vi andas ca 1 000 andetag varje timme, eller ungefär 25 000 andetag per dygn är det viktigt att vi gör det på ett bra sätt.
  • Man ska andas lugnt och metodiskt så att luften kommer ut ända i alveolerna. Att inte andas ordentligt är som att köra bil med handbromsen lite åtdragen.
  • Ytlig andning ger grogrund för bakteriebildning och -tillväxt eftersom frisk luft inte når ner i hela lungan.
  • God andning ger rätt balans mellan syre och koldioxid
  • Att andas genom näsan gör att luften renas från bakterier och värms upp innan den når lungorna
  • Munandning kan ge kronisk nästäppa genom att det kommer in för mycket syre och kroppen svarar med att täppa till näsan för att återskapa balansen mellan koldioxid och syre
  • Diafragman är en viktig spelare i andningsprocessen. Den går mellan bröstbenet och över de sex nedersta revbenen. Den masserar organen i buken och är även en viktig pump för lymfsystemet.
  • Man kan tejpa munnen med kirurgtejp (eller speciell sleep tape) för att få bättre sömnkvalitet och djupare sömn
  • Medveten andning ger:
    • Mindre oro/stress
    • Starkare hjärta
    • Bättre sömn
    • Minskad smärta och svullnad
  • Vid t.ex. bensår och dålig cirkulation kan man öka mängden koldioxid i kroppen genom ta koldioxidfotbad:
    • I 5-6 l vatten tillsätts 1 msk bikarbonat och 1 msk askorbinsyra vartefter
    • Sitt i minst 10 minuter, varje dag om man önskar (det går inte att överdosera koldioxid)